PÅSKEFORBERDELSER

Påsken står for døren og er en av de store høytidene hos oss. I barnehagen forbereder vi oss med mange ulike aktiviteter og hendelser

I barnehagen har vi i noen uker jobbet med påsken, og gitt ungene innblikk og kunnskap om hvorfor vi feirer påske. Gjennom bruk av digitale hjelpemidler har vi sett og hørt fortellingen om Påsken på storskjerm. Det gir rom for at alle barna får se bildene fra fortellingen, og det gir rom for undring og filosofering om det som skjedde, som f.eks hvordan stod Jesus opp igjen? I disse samlingene bruker vi også konkreter som palmeblader og brød for å illustrere hendelsene de ulike dagene i Påsken i tillegg til påskesanger. De eldste ungene i barnehagen som er Skarvegruppa har i tillegg øvd på sanger og fremføring av påskebudskapet til Påskegudstjenesten som skal være tirsdag 27. mars. Til påskegudstjenesten har de laget palmegreiner som de skal bruke og måsene som er 4 åringene har laget blomster som de skal legge på graven til Jesus.

For noen uker siden begynte ungene å tove påskekyllinger i ull. Det er en prosess som krever tålmodighet, og som skjer over tid. Noen barn tar prosessen lett, mens andre synes det er tungt og vanskelig å jobbe med ull som matreiale. det er heller ikke alle som synes at det er like godt å kjenne på våt ull. Resultatene er blitt mange flotte påskekyllinger i mange ulike farger og med veldig personlige uttrykk. På småbarnsavdelingen har de laget påskeegg i gips. Ungene har jobbet hardt med både å gipsing, maling og pynting.

Forberedelsene avsluttes med felles påskelunsj på avdelingene på torsdag. Ungene baker rundstykker som vi har på lunsjen, og det pyntes fine bord.

Vi ønsker alle en fin påske.