17. mai - forberedelser på Mobekken

Nå nærmer vi oss 17. mai med stormskritt, og forberedelsene er godt i gang. For enkelte av barna er det kanskje ikke like lett å forstå at et 17. maitog er noe ganske annet enn et vanlig tog, som de jo kjenner godt til. De vil antakelig gjøre seg noen nye erfaringer de neste dagene, i alle fall de aller minste :)

Vi startet forberedelsene til 17. mai med å fortelle barna helt kort hvorfor vi feirer dagen. Vi snakket om at da har Norge bursdag og at vi vil gå i 17. maitog og rope "Hipp hipp hurra!", mens vi vifter med det norske flagget.

Vi hentet det store flagget som vi henger opp når noen har bursdag i barnehagen, og så på fargene og inndelinga. På iPaden fant vi bilder av blant annet det norske, svenske og det afghanske flagget. Barna så med store øyne på oss voksne da vi høytidelig stemte i "Ja vi elsker". Siden valgte vi å spille den og andre 17. maisanger over iPaden.

17. mai er en dag for felleskap og samhold, og vi valgte derfor at barna skulle få lage et stort flagg sammen. De klippet og rev papirbiter som de så limte på en stor papp-plate. I skrivende stund er vi fortsatt i prosessen, så for å se det ferdige bildet må dere komme innom en av de nærmeste dagene :)

Et av barna så ut til å bli inspirert av snakket vårt om Norges bursdag, for hun klippet ut en fin krone i glanspapir :)

Ha en fin 17. maifeiring!