Dagen da Kirketunet barnehage reiste til syden

Etter uker med regn og gråvær bestemte store og små seg for å ta saken i egne hender. Ville ikke sola komme til oss, så fikk vi reise til sola! For nå ville vi ha sol og varme. Vi ville til syden!

Noen forberedelser måtte til før vi ble klare for å reise. Barna laget utførlige palmetrær etter å ha studert hvordan de ser ut på iPaden. Ei diger sol ble også laget i felleskap. Barna kom med forslag til hvilken musikk vi skulle høre på i syden, og laget så ei spilleliste på Wimp. På storskjermen ble det vist bilder av endeløse sandstrender og palmer. Barna hadde med solbriller og badetøy, og egne hånduker.

Vi traff en flykaptein som snakket engelsk og som ønsket oss velkommen ombord i flyet. Så fløy vi avgårde til varmere strøk, for de voksne hadde skrudd opp varmen for fullt i barnehagen, som ikke lenger var barnehage, men syden.

Vel framme ble det bading-bading og enda mere bading, bare avløst av avslapping på håndukene under parasollen, eller av dansing, alt ettersom det passet en. De som ønsket det fikk "sydenfletter" i håret. Is og paraplydrikker var populært.

Noen av barna hjalp til med å forberede lunsjen, som besto av spanske småpølser, foccatiabrød, kjøttboller, oliven, ovnsbakte potetbåter, fetaost og aioli. Andre barn koste seg med sandlek - inne i barnehagen for anledningen.

Om vi ikke ble så brune denne dagen, så gjorde ialle fall ikke det noe, for skikkelig artig hadde både små og store det :)