En animasjonsfilm blir til

Barna har i sommer vært over middels opptatte av insekter. Fluer, humler, larver, edderkopper, marihøner, sommerfugler og biller har funnet veien ned i bokser og blitt grundig studert med lupe. På Smarttavla viste vi boka ”Den lille larven Aldri Mett”. Det ga inspirasjon til å lage den første animasjonsfilmen som barna har laget i barnehagen!

Barna skisserte først hvordan handlingen skulle utspille seg, mens en voksen hjalp til med å tegne det ned på et stort ark. Et demokratisk valg måtte også foretas, for hva skulle egentlig vår lille larve spise? Vi fant ut at hvis vi skulle la den spise alt som ble foreslått, så ville ikke ungene i Kirketunet barnehage kunne begynne på skolen til høsten, for det ville ikke være en sjanse i havet for at vi skulle bli ferdige til da! Hver av ungene avga sin stemme, og til slutt var det brødskiva som gikk av med seieren, framfor pizza, et eple og godteri.

Med stor iver gikk barna i gang med å lage rekvisittene til filmen. Så var det tid for å ta bilder. Alle bildene på filmen ble utelukkende tatt av barna, og det krevde god konsentrasjon for å ikke skumpe borti kameraet, samt tålmodighet, for å ta nærmere femti bilder, der hver gjenstand bare skulle flyttes en ørliten avstand. Forsiktige 2-åringer deltok med like stort alvor som 6-åringen.

Lyder måtte det også lages. Det var litt vanskelig å lage lyden av en sommerfugl som flyr, så etter noen forsøk endte vi opp med å heller synge inn en passende sang. Artigst var det å ta opp lyden av et egg som ble knust J

Premieren på animasjonsfilmen ble høytidelig markert med rød løper og champagne. Filmen varte i 29 sekunder, men ble spilt om og om igjen, til stor glede for store og små.

Filmen finner du på facebook sida vår :)